Pon. - Pt.8.00 -16.00
Adresul. Jagiellońska 39b, Szczecin
Znajdź nas w Social Media

Jaki jest cel zarządzania należnościami?

28 września 2021by webdeveloper

Zadając sobie pytanie, jaki jest cel zarządzania należnościami musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym ono w ogóle jest. W brew pozorom nie jest to tylko windykacja, która stanowi tylko jeden z elementów jego procesu. Otóż, zarządzania należnościami rozpoczyna się jeszcze przed rozpoczęciem samej współpracy z potencjalnym kontrahentem i powstaniem wierzytelności, a trwa tak długo jak dana należność jest w zasobach wierzyciela – tj. do momentu jej spłaty, wyegzekwowania w sposób przymusowy lub zwolnienia dłużnika z długu, albo jej sprzedaży w drodze cesji wierzytelności. Reasumując zarządzanie należnościami jest procesem, którego celem jest zapobieganie powstawaniu przeterminowanych należności, a w przypadku powstania przeterminowanych wierzytelności działania związana z ich odzyskiwaniem lub sprzedażą.

Zarządzania należnościami można podzielić kilka etapów:

  • etap działań prewencyjnych jeszcze przed powstaniem wierzytelności, zaliczyć można do nich: badanie sytuacji w branży potencjalnego kontrahenta, ocenę i weryfikacje potencjalnego kontrahenta, badanie jego zdolności finansowej, weryfikacja majątku w celu ustanowienia ewentualnych zabezpieczeń;
  • etap działań prewencyjnych towarzyszących zawieraniu umowy, obejmuje: dobranie sposobu płatności do poziomu ryzyka i ustalenie ewentualnego limitu kredytu kupieckiego, ustalenie opustów i należności ubocznych, przygotowanie i dobranie treści umowy dostosowanej do charakteru współpracy i poziomu ryzyka oraz dobranie formy umowy adekwatnej do przyjętych zabezpieczeń, w konsekwencji sfinalizowanie umowy lub umów;
  • monitoring należności oraz zabezpieczeń; monitoringu należności umożliwia ustalenie terminów zapłaty zaległych należności, poziomu i struktury należności kontrahenta.
  • etap windykacji przeterminowanych należności, który dzieli się na:

– etap windykacji polubownej – monitoring należności częściowo ujęty w poprzednim etapie oraz windykację właściwą, np. ugodę z dłużnikiem

– etap windykacji przymusowej – ten etap obejmuje czynności sądowe, egzekucyjne, upadłościowe, a nawet działania prowadzone przez wierzyciela w ramach postępowań karnych

Reasumując, celem zarządzania należnościami, jest:

  • redukcja nie spłaconych należności;
  • utrzymanie ciągłości w spływie należności;
  • przyspieszenie spływu należności;
  • utrzymanie pozytywnych stosunków z klientami, bez narażania na niebezpieczeństwo kontaktów handlowych;
  • redukcja udziału niespłaconych należności w aktywach wierzyciela.

webdeveloper

Formularz kontaktowy




    Formularz kontaktowy




      https://cbow.pl/wp-content/uploads/2022/04/logo-white.png

      20 lat doświadczenia w windykacji i kilka tysięcy prowadzonych spraw, to spory potencjał. Do tego niezliczona ilość szkoleń, aby być na bieżąco.

      CBOWCBOW Remigiusz Rekman
      ul. Jagiellońska 39b

      70-382 Szczecin


      NIP 852-114-28-76

      E-MAILNapisz wiadomość
      Godziny pracyPracujemy w godzinach
      Poniedziałek – Piątek, 08:00 – 16:00
      KONTAKTSocial Media
      Zapraszamy do kontaktu i odwiedzenia naszych kanałów Social Media.
      CBOWCBOW Remigiusz Rekman
      ul. Jagiellońska 39b

      70-382 Szczecin


      NIP 852-114-28-76

      KONTAKTSocial Media
      Zapraszamy do kontaktu i odwiedzenia naszych kanałów Social Media.
      Witam tutaj jest content. I potem idzie kod CF7:

      Błąd: Brak formularza kontaktowego.